Finns det skäl att tro?

En natt hade jag svårt att sova p g a en förkylning som tryckte och bände – Hur gör de som kan sova bort en förkylning? – och då letade jag fram  www.sondaghelaveckan.se för att lyssna på en predikan. En predikan, tänker jag, är en god sak att lyssna till, samtidigt är den inte lika omväxlande som P4s Vaken som är till för dem som måste hålla sig vakna. Många gånger har predikan befriat mig från min egen pladdrande hjärnas irrande, och jag har somnat gott.

I natt hittade jag en predikan, som fångade mitt intresse på ett speciellt sätt, för att den var lite annorlunda, inte en ”Halleluja-predikan” som predikanten själv sa. ”Finns det skäl att tro?” var frågan som ställdes av CG Grönberg. För mig en okänd predikare.

I inledningen pratar han lite runt behovet av att skaffa sig hållbar kunskap till skälen att tro, i en tid, då tro, går så mycket på tvers i det samhälle vi lever i och påverkas av.

Många troende kan hänvisa till gjorda upplevelser och erfarenheter när de ska försvara sin tro. Jag anser att vi i vår gudsgemenskap ska våga be om mer saker och i vårt berättande, sedan berätta om dem, men jag håller med Grönberg, att vår tro behöver en stadigare grund än känslomässiga upplevelser. ”Baksidan av starka upplevelser, är besvikelse.” ”Avsaknaden av en förväntad gudsupplevelsen kan vara omskakande.” Om vi bara plockar ut framgångs- och lyckoord, så är vi illa ute, för så är inte våra livs verklighet.

Vår tro vilar inte på personliga upplevelser eller känslor, utan på historiska fakta, slår Grönberg fast, Jesus gick verkligen här nere på jorden. Det finns det ingen som tvivlar på. Däremot har naturligtvis en del problem med om Jesus uppstod från det döda men Bibeln har med en hel del ögonvittnesberättelser. På ett ställe omnämns över 500 personer, samtida levande med brevet (läsaren hade möjlighet att kolla fakta) som mött Jesus uppstånden. ”Om vi tror att det finns en Gud som står bakom hela skapelsen, så nog kan han uppväcka en död.”

Sedan nämner Grönberg om Guds fingeravtryck, som är starka indicier att det finns en Skapare. Big bang behöver något som sätter igång energin. Efter en explotion blir kaos, men efter smällen big bang ställdes allting i Ordning och i förhållande till varandra. Jordens plats i unversium är perfekt för att fungera för oss. ”Det krävs större tro för att vara en ateist, än att tro på att det finns en skapare som är hjärnan bakom alltihop”. Generna innehåller så mycket av detaljerad information att det inte finns en chans att de skulle uppstå av sig självt. Någon måste ha tänkt till, slår predikaren fast, och nog låter det mest realistiskt.

”Det finns så mycket under fötterna, att tro på Jesus. Det finns skäl att tro. Välj att tro” avslutas den predikan som jag hörde en natt. Tydigen en predikan som jag inte somnade ifrån.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.